Czym zajmują się brokerzy informacji?

Informacje to zdecydowanie najważniejszy zasób, jaki może posiadać firma, nie zależnie od branży jaką się zajmuje. Zdanie to jest powtarzane tak często, że urosło do statusu truizmu na równi chociażby z tym, że dla nieruchomości trzema najważniejszymi cechami są lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Znaczenie posiadanych informacji z roku na rok rośnie coraz bardziej i powoli zaczyna się krystalizować nowy zawód, jakim jest broker informacji.

Broker informacji, czyli sprzedawca

Warto jest się brokerowi informacji przyjrzeć bliżej i dokładnie rozbić na części jego rolę. W pierwszej kolejności nazwa sugeruje nam bowiem, że mamy do czynienia z kimś, kto handluje informacjami. Broker to bowiem bardzo ładne, zagraniczne słowo znaczące to samo co handlarz.
Zadaniem brokera jest sprzedanie informacji klientowi.

Informacja jest tutaj produktem jak każdy inny i musi on zostać przygotowany w sposób, który dla klienta jest odpowiedni. Można to porównać z usługami transportowymi, gdzie też trzeba dobrać odpowiedni środek transportu dla klienta i zaoferować transport na odpowiednim kierunku.

Dwa kilogramy usługi transportowej są mniej więcej tak samo użyteczne, jak dwa kilogramy informacji. W obu przypadkach chodzi o jakość lub mówiąc bardziej precyzyjnie, o takie ukształtowanie usługi, by zrealizować za jej sprawą jakiś konkretny cel.

Analizowanie danych

W związku z powyższym krystalizuje się druga rola brokera informacji, która stanowi integralną część tego, czym broker musi się zajmować na co dzień. Jest to przetwarzanie informacji. Ta rola rozwija się bardzo szybko od wykonywania prostej kwerendy po złożone zadania z zakresu uczenia maszynowego.
W swojej najprostszej formie analizowanie danych w celu uzyskania produktu odpowiedniego dla klienta polega tylko na wyszukiwaniu w posiadanej bazie podmiotów o określonych cechach.

Dla przykładu, mogą to być wszystkie firmy transportowe zlokalizowane w promieniu 30 kilometrów od klienta lub wszystkie firmy posiadające swoje biura w Warszawie. W ten sposób można znaleźć potencjalnych usługodawców usług transportowych dla firmy lub potencjalnych klientów dla firmy oferującej artykuły biurowe wraz z obsługą biurową. Wartość takich informacji dla firmy-klienta brokera informacji jest oczywista.

Analizy mogą być jednak jeszcze głębsze i dużo bardziej złożone. Bardzo duże bazy informacji czasami kryją w sobie wiedzę niedostępną na pierwszy rzut oka. Zdobywa się ją poprzez mechanizmy uczenia maszynowego, które analizując dane, szukają korelacji nie do odgadnięcia a priori.

Tworzenie baz danych

Żeby broker był w stanie przygotować bazę dla klienta, musi być w stanie stworzyć odpowiednią bazę danych ogólnych. Kompetencje z zakresu przygotowywania baz danych oraz gromadzenia informacji w sposób nadający się do dalszej obróbki to także kwestia bardzo ważna ze względu na samą zdolność fachowca do wykonywania jego pracy.

Jest to często zadanie mozolne, ale jakość wyjściowej bazy danych często będzie decydowała o tym, co tak naprawdę będzie się dało z nią zrobić.