Reklama zewnętrzna (outdoorowa): charakterystyka oraz jej rodzaje

Definicja i najważniejsze cechy reklamy zewnętrznej

Reklama zewnętrzna to zgodnie z definicją informacja lub komunikat o charakterze perswazyjnym, którego celem jest zachęcenie do kupienia określonego produktu lub skorzystania z usługi, umieszczana na ulicach lub w miejscach użyteczności publicznej.

Zadaniem reklamy zewnętrznej jest dotarcie do potencjalnych klientów, przebywających poza swoim miejscem zamieszkania. Umieszczenie reklam w miejscach publicznych, o dużym natężeniu ruchu jest prostym sposobem na dotarcie z przekazem do szerokiej gamy odbiorców. Reklama zewnętrzna zwykle jest zwięzła i ma jasny, zrozumiały przekaz. Używane hasła zazwyczaj są krótkie i przyciągające uwagę odbiorców.

Chociaż stosowanie reklamy zewnętrznej jest skutecznym sposobem dotarcia do odbiorców, nierzadko ta forma promocji wzbudza wiele kontrowersji. Niektóre formy reklam zewnętrznych znacząco ingerują w krajobraz naturalny lub miejski. Mogą także rozpraszać uwagę i przyczyniać się do pogorszenia bezpieczeństwa na drogach. Korzystanie z reklamy outdoorowej w Polsce jest możliwe wyłącznie w przypadku spełnienia określonych norm i przepisów prawa. Ceny reklam zewnętrznych uzależnione są głównie od ich rodzaju, gabarytów, a także lokalizacji.

Przykłady reklam zewnętrznych

Reklamy zewnętrzne przyjmować mogą różne formy. Jednym z najchętniej wybieranych rodzajów są billboardy. Billboardy to duże tablice, nierzadko podświetlane, umieszczane zwykle przy ruchliwych ulicach. Mogą być stawiane na specjalnie przygotowanych słupach lub umieszczane na ścianach budynków. Innym popularnym rodzajem reklamy zewnętrznej są plakaty lub afisze. Plakaty lub afisze umieszcza się zwykle na słupach ogłoszeniowych, w witrynach sklepowych lub innych przystosowanych do tego celu miejscach.

W centrach dużych miast coraz częściej korzysta się z elektronicznych tablic reklamowych (citylight). Tego rodzaju podświetlane tablice umieszcza się zwykle w ruchliwych miejscach, takich jak deptaki, chodniki, czy też przystanki komunikacji miejskiej. Dynamiczny rozwój technologii LED sprawił, że coraz częściej ekrany reklamowe znaleźć można również w autobusach, tramwajach, czy też na dworcach.

Powszechnie stosowanym rodzajem reklamy outdoorowej są również banery. Banery to reklama dużych rozmiarów, drukowana na odpowiednim nośniku i umieszczana w widocznym i ruchliwym miejscu.

Ciekawą formą reklamy zewnętrznej jest tzw. reklama pneumatyczna. W tym wypadku uwagę potencjalnych klientów przyciągać ma dmuchany balon z hasłem reklamowym. Balon może również przyjmować kształt reklamowanego produktu, logo firmy, lub maskotki kojarzącej się z produktem i firmą.

Wśród innych często stosowanych rodzajów reklamy zewnętrznej na uwagę zasługuje tzw. car wrapping, czyli reklama umieszczana na różnych środkach transportu, takich jak, autobusy, tramwaje czy też taksówki.

Więcej o rodzajach reklamy zewnętrznej dowiesz się ze strony – znajdzreklame.pl