Na czym polega mała księgowość i kto może z niej korzystać?

Prowadzenie księgowości jest podstawą wiarygodnego, dobrze prosperującego przedsiębiorstwa. Niezależnie od wielkości, rodzaju oraz wysokości kapitału firmy – każdy przedsiębiorca jest tak samo zobowiązany. Niestety prowadzenie ksiąg rachunkowych nie jest łatwe, aby księgowość była prowadzona w sposób poprawny, należy wystrzec się kilku zasad.

Mikro oraz małe firmy miały w tym aspekcie szczególnie utrudnione zadanie ze względu na małe doświadczenie oraz stosunkowo niski kapitał na zatrudnienie księgowego.

Władze chcąc okazać pomocną dłoń początkującym przedsiębiorcom przekazał ustawę dotyczącą uproszczonej, małej księgowości.

Czym jest uproszczona księgowość?

Jest to zbiór jasnych, czytelnych zasad na podstawie których będą gromadzone środki finansowe. Od pierwotnej księgowości różni się jedynie zakresem informacji, według których będzie kierować się przedsiębiorca korzystający z uproszczonej księgowości.

Taka forma pozwala przedsiębiorcom w sposób łatwy oraz przyjazny dla oka rozliczyć wszystkie zobowiązania finansowe. Taka formuła jest prosta w obsłudze dlatego też większość właścicieli firm może samodzielnie ewidencjonować swoje środki finansowe.

Na stronie www możecie uzyskać więcej informacji na temat uproszczonej księgowości. Ponadto możecie dowiedzieć się jakie zalety daje Wam korzystanie z usług biura rachunkowego a jakie z małej księgowości.

Dla kogo jest przeznaczona?

Uproszczona formuła księgowania jest dostępna dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą samodzielnie lub w formie spółki cywilnej, a także dla spółek jawnych oraz partnerskich.

Mała księgowość jest bardzo atrakcyjną formą prowadzenia działalności ze względu na bardzo niskie koszty oraz zdecydowanie ułatwione formalności. Wiele przedsiębiorców, którzy pragną założyć działalność gospodarczą kierują się atrakcyjną ofertą księgowości uproszczonej w wyborze formy działalności.

Kiedy należy wybrać rodzaj prowadzonej działalności?

Formę księgowości należy wybrać przy rejestracji działalności. Informację o wybranej formie księgowości należy umieścić w formularzu CEIDG-1. Podczas rejestracji księgowości należy wybrać okres płatności – miesięczny lub kwartalny.

Wspomniany rodzaj księgowości występuje w trzech formach: 

  1. Karta podatkowa – zobowiązuje ona do wpłat określonej stawki w miesięcznych odstępach. Wysokość kwoty jest zależna od wielkości, rodzaju oraz miejsca przedsiębiorstwa.
  2. Ryczałt ewidencjonowany – w tym przypadku stawka jaka obowiązuje przedsiębiorce jest wyliczona jedynie na podstawie przychodów.
  3. Książka przychodów i rozchodów – korzystanie z tej formy księgowości polega na zsumowaniu przychodów oraz poniesionych kosztów. Podatek od ich różnicy jest płacony jedynie w sytuacji kiedy otrzymany wynik nie jest ujemny.