Internet jest dziś zdecydowaną podstawą zarówno życia służbowego, jak i prywatnego. Sieć służy nam do rozrywki, kontaktu z bliskimi, zakupów online i prowadzenia biznesu.
Warto podkreślić, że social media bardzo często wykorzystywane są w niewłaściwy sposób, szczególnie przez osoby, które starają się budować wizerunek profesjonalisty także w internecie. W jaki sposób dbać o swoją markę i na jakie zagrożenia czyhające w internecie należy bezwzględnie uważać?
Social media, czyli poważne zagrożenie dla dobrego wizerunku
Boom na social media trwa w najlepsze i dziś niemalże każdy posiada już konto na Facebooku czy Instagramie. Media społecznościowe w założeniu są bardzo pozytywne, gdyż pozwalają nam na kontakt z bliskimi, których nie widzimy na co dzień. Przeniesienie znajomości do cyberprzestrzeni sprawiło także, że staliśmy się o wiele bardziej chętni do ujawniania swojego życia prywatnego. Co więcej, duża ilość osób zapomina o tym, że ustawienia mediów społecznościowych pozwalają na publikację postów, czy zdjęć wyłącznie znajomym, a nie wszystkim odwiedzającym dany profil. Tak daleko idąca niewiedza często sprawia, że osoby pragnące budować w internecie wizerunek profesjonalisty biznesowego, są szybko kojarzone z kompromitującymi zdjęciami z imprezy lub wulgarnymi wpisami i komentarzami. Dlatego też, bardzo istotnym jest prowadzenie swoich social mediów w taki sposób, aby nie szkodziły one w życiu biznesowym. Warto w tym miejscu wyraźnie podkreślić, że obecnie w działach HR bardzo powszechnym zwyczajem jest przeglądanie social mediów kandydatów na dane stanowisko. Po „przeskanowaniu” takiego konta można dowiedzieć się bardzo wielu przydatnych informacji, o których kandydaci raczej nie chcieliby wspominać. Dlatego też tak ważne jest dbanie o wizerunek profesjonalisty w internecie.
Dlaczego warto wpisywać swoje imię i nazwisko w wyszukiwarki?
Każdemu choć raz zdarzyło się wpisać w wyszukiwarkę Google swoje imię i nazwisko – najczęściej robimy to z ciekawości, gdyż chcemy wiedzieć, co na nasz temat odpowie Google. Praktyka ta jest jednakże bardzo często stosowana przez osoby, które dbają o swój wizerunek w internecie – szczególnie zaś dotyczy to osób pełniących ważne i wysokie stanowiska. Negatywne komentarze wystawiane przez sfrustrowanych pracowników, bardzo często mijają się z prawdą i mają więcej wspólnego z hejtem, niż z konstruktywną opinią. Takie komentarze i opinie bardzo często wystawiane są na różnego rodzaju forach i portalach, przez co pozycjonują się w wynikach wyszukiwania dość wysoko. Niesie to za sobą ryzyko problemów zawodowych, które wynikną z przeczytania nieprawdziwej opinii. Dlatego też, każda osoba dbająca o własną markę i wizerunek dba o to, aby w internecie jego imię nie było szargane nieprawdą. Co więcej, bardzo popularne jest tak zwane „czyszczenie internetu” z negatywnych informacji o danej osobie, co pozwala na budowanie dobrej, solidnej i wiarygodnej marki.
Każdy, kto chce budować swój wizerunek biznesowy w sieci, powinien pamiętać, że regularne przeglądanie sieci w poszukiwaniu informacji na swój temat, jest podstawą solidnego wizerunku profesjonalisty.